Jak stworzyć komfortowe miejsce do pracy

2017-05-14
Jak stworzyć komfortowe miejsce do pracy

Nie oszukujmy się. Pracujemy w pracy, pracujemy w domu, a komputer jest z nami niemalże wszędzie. A jeśli nawet nie pracujemy to klikamy, czytamy, piszemy, oglądamy filmy, bawimy się wykorzystując do tych wszystkich celów wspomniane urządzenie. Jednak często zapominamy o komforcie pracy i higienie w naszym otoczeniu. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że być może zarówno pracodawcy, jak i użytkownicy domowi uzmysłowią sobie, że czasami lepiej wydać więcej i zadbać o swoje zdrowie.


Z wyników TNS Polska wynika, że 37% użytkowników Internetu spędza przed komputerem od 3-5 godzin, a 21% respondentów  ponad 6 godzin dziennie. Nie należy się więc dziwić, że tylko 9% ankietowanych nie odczuwa w związku z tym żadnych dolegliwości. Aż 79% respondentów podczas pracy przy komputerze odczuwa zmęczenie oczu, a połowa skarży się na bóle pleców – 52% oraz bóle szyi – 46%. Co czwartego ankietowanego bolą nadgarstki.

fot. autor nieznany, źródło:.wec24.pl


Praca biurowa jest wykonywana zazwyczaj w wymuszonej pozycji, obciążającej kręgosłup i stawy, przez co sprzyja dolegliwościom układu ruchu. Lekceważone lub nieleczone schorzenia tego typu powodują patologiczne zmiany w obrębie kręgosłupa i trwałe uszkodzenie narządu ruchu. Dlatego tak ważna jest profilaktyka oraz znajomość zasad ergonomii pracy z komputerem” – mówi ekspert w dziedzinie ergonomii, dr Tomasz Tokarski z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.


Co jest więc ważne, aby odpowiednio zadbać o zdrowie siedząc przed komputerem. Przede wszystkim ważne jest aby siedzieć do monitora na wprost a nadgarstki lnie były uniesione tylko leżały prosto do klawiatury. Dzięki temu nie nabawimy się tzw. „choroby informatyków”, w której poza bólem nadgarstków również pojawiają się strzelające kosteczki tej części ciała.  Większość badanych - aż 72% - uznała, że klawiatura ma wpływ na komfort pracy, podobnie zresztą mysz, którą wskazało 66% internautów. Jednak tylko co piąta osoba stwierdziła, że czynnikami wpływającymi na zdrowy tryb pracy przy komputerze jest to, w jaki sposób urządzenia te zostały zaprojektowane.


Tymczasem jak zauważa dr Tokarski: "Praca z komputerem w biurze jak i w domu powinny być jak najbliższe zasadom ergonomii. Zgodnie z tymi zasadami właściwie dobrana mysz oraz klawiatura pozwalają na długą i wygodną pracę z komputerem.”




Jak dbać o oczy? Przede wszystkim pamiętajmy o wyborze jak najlepszej matrycy. Dokładną ich specyfikację opisaliśmy tutaj. Oczywiście musicie liczyć się z tym, że czym lepsza matryca to większy wydatek, ale nic nie jest droższe niż nasze zdrowie, a więc warto.

Według naukowców, na „chorobę biurową” cierpi ponad 70% ludzi pracujących przed komputerem. Pacjenci najczęściej skarżą się na bóle głowy, pleców, kręgosłupa, cieśń nadgarstka i zapalenie spojówek. Zwykle nie zdają sobie sprawy, że na komfort pracy wpływa każdy element wyposażenia biura. Niezależnie od tego, czy korzystamy z komputera w domu czy pracy, warto wprowadzić kilka usprawnień na swoim biurku tak, aby stało się ono w pełni funkcjonalne.

odpowiednie oświetlenie i temperatura w pracy
fot. autor anonimowy, źródło:ciop.pl

 Jednym z czynników wpływających na komfort pracy jest właściwe ustawienie monitora. Dotyczy to zarówno zamontowania go w odpowiedniej odległości, wysokości, jak i pod dobrym kątem. Monitor należy ustawić 40-75 cm od użytkownika. Górna krawędź ekranu powinna znajdować się kilka centymetrów powyżej linii wzroku. Ważne jest również umiejscowienie biurka. Najlepiej, żeby stało co najmniej metr od okna. Blat powinien być ustawiony na wysokości łokci pracownika. Ważnym elementem jest odpowiednia głębokość biurka, dzięki której zachowany jest dystans pomiędzy ekranem i użytkownikiem. Monitor powinien być ustawiony bokiem lub tyłem do źródła światła. Prawidłowe ulokowanie miejsca pracy zapobiega bólom oczu i karku.

 Jeśli z monitora korzysta kilka osób, np.: w domu lub przy systemie zmianowym w pracy, dobrym rozwiązaniem może być montaż ekranu na specjalnym uchwycie biurkowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu monitor będzie w pełni regulowalny w pionie i poziomie. Dodatkowo pozbędziemy się podstawki i zyskamy miejsce na akcesoria biurowe. Przykładem mogą być uchwyty marki ART są kompatybilne ze wszystkimi ekranami LCD lub inne uchwyty typu WESA.

fot. autor anonimowy, źródło: Microsoft

 Na bezpieczną i efektywną pracę wpływa też odpowiednie siedzisko, wyposażone w regulację wysokości w przedziale 40-50 cm i odchylenia w zakresie 5 stopni do przodu i 30 do tyłu. Według zaleceń specjalistów powinno być odpowiednio wyprofilowane, aby dostosować się do naturalnych wygięć kręgosłupa. Najlepiej, by pozwalało na obrót o 360 stopni wokół osi poziomej i posiadało blokowane kółka.

 Poza podstawowym zagospodarowaniem miejsca pracy warto pamiętać o codziennym wietrzeniu pomieszczenia. Lekarze medycyny pracy zalecają 10-minutowe przerwy co 2 godziny pracy biurowej, które można wykorzystać na ćwiczenia relaksujące. Aktywność fizyczna dotleni mięśnie, zmusi je do pracy i zredukuje stres. 

Pokaż więcej wpisów z Maj 2017

Dbamy o Twoją prywatność

Sklep korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij
pixel